Absintbereiding

vraagje over kruiden

F@TM@N (02/22/06 om 18:09:54):

kan het nergens vinden

maar als ik de volgende kruiden toe ga voegen

kalmoeswortel
kamille
pepermuntblad

moet ik dan uitgaan van enkele grammen per liter ( 84% wijnalcohol) of veel meer

en vraag twee .... kan ik twee weken oude Absint nog kleuren...??
ik denk zelf van wel

en is dit mogelijk met alleen ereprijs en bijvoet .... en op hoeveel graden en hoelang...


 

Barski (02/22/06 om 21:25:15):

Van Kalmoes zou ik nooit meer dan enkele grammen gebruiken. Het is een aromatisch kruid maar het overheerst snel en volgens mij hoort het vooral thuis in oranjebitter. De kalmoes die hier te koop is die komt uit Duitsland en heeft geen psycho-actieve stoffen, daar staat dit kruid namelijk nogal om bekend. Oftewel, gebruik het gerust maar neem een beetje. De geur en smaak hebben trouwens wat weg van Gember. Met kamille mag je wat scheutiger zijn, vooral in Zwitserse absint voegt het veel aan smaak en geur toe. Zelf gebruik ik Roomse Kamille omdat die wat meer een appeltjesaroma heeft. Pepermuntblad is een lastige. Wat je in de winkel koopt is bijna altijd kruisemunt oftewel Marrokaanse munt en die heeft het sterkste aroma. Spaarzaam gebruiken dus want het domineert ontzettend! Munt kun je trouwens ook gebruiken om mee te kleuren, maar ook dan zorgt het voor een kenmerkend pepermunt aroma. De Clandestine heeft wat munt in het recept en dat is precies genoeg.

Om te kleuren heb je trouwens absint nodig van een hoog percentage die nog niet op sterkte is gebracht. Zelf gebruik ik meestal absint op ene percentage van 78-84% die de dag ervoor uit de ketel is gekomen. Als die absint al 2 weken staat is niet erg. Let wel: kleuren doe je au-bain-marie! Verwarm tot 50 graden en neem de tijd, 15 minuten minimaal. Als het kan een pan met deksel erop in een grotere pan. Bijvoet zou ik niet of slechts spaarzaam gebruiken. Het heeft een wat onaangename bijsmaak, dat is tevens de reden waarom ik het niet meer gebruik. Gebruik liever citroenmelisse en hyssop.

 

F@TM@N (02/22/06 om 21:35:15):

Om te kleuren heb je trouwens absint nodig van een hoog percentage die nog niet op sterkte is gebracht

Ik heb alleen maar absint ...die nog niet op sterkte is gebracht..... ik dacht dat dat ook niet kon .....omdat door toevoegen van water de abint zijn ....heerlijke olieen prijs zou geven.

maar ik hewb er nu 2 van 78% ...en 4 van tussen de 80 en 84 % ,,,


kan ik die gewoon met water terug brengen .....tot de voor mij zo belangrijke 69% ....zonder de helderheid te verliezen.....????

 

Helfrich (02/22/06 om 23:08:26):

De kruiden die je noemt zijn typische "achtergrondkruiden". Denk dus eerder aan grammen dan aan tientallen grammen. Met munt kun je in het distillaat iets minder voorzichtig zijn dan je redelijkerwijs zou verwachten. Je raakt er veel van kwijt. (Met kruizemunt heb ik overigens nauwelijks ervaring; ik gebruik enkel pepermunt.)

Kleuren doe je met onverdund distillaat. Hoe hoger het alcoholpercentage, hoe beter de chlorofylextractie. Als het te lang duurt wordt je product bitter en stroef op de tong (met pontica, bijvoet, etc.). Daarom ga je verhitten, om het proces te versnellen. Niet te ver boven de 60 graden, want dan degradeert je chlorofyl en is de kleuring instabiel. Ik doe dat met au bain-marie een weckpot (met voldoende lucht om expansie toe te laten) in de ketel. Het kan ook goed in een erlenmeyer, afgesloten met een condoom.

Op sterkte brengen is geen probleem. Je distillaat is verre van verzadigd met anethol, dus je kunt probleemloos een heel eind verdunnen zonder dat de boel blind slaat; waarschijnlijk tot ergens beneden de 50%.

 

Barski (02/23/06 om 00:11:27):

Volgens mij gaat dat prima lukken zo.

Maar Serge, zeg eens... een erlenmeyer afsluiten met een condoom  ???? Geeft dat geen ongewenste geurtjes af  ;D?

 

Helfrich (02/23/06 om 15:05:38):

Ik adviseer een ongebruikte. En dan een eenvoudig instapmodelletje zonder smaak of smeersel.

 

Barski (02/23/06 om 15:15:56):

;D tihihihi

 

F@TM@N (02/23/06 om 21:14:35):

recept Fatman-69__23/24-02-2006=batch 3

een liter wijnalcohol 82 %
100 gram alsem
100 gram venkel
150 gram groene anijs
5 sterren steranijs
3 pijpjes kaneel
5 gram mint
3 gram kalmoes
7 gram zoethout
30 gram kamille

de verhouding kruiden alcohol klopt niet helemaal te weinig alcohol om alles onder te krijgen....
maar ik heb niet meer alcohol ... dus denk dat ik morgenochtend eerst nog wat water toe voeg zodat alles net onder staat..

ps ... heb een halve liter keurig gekleurd met bijvoet en ereprijs...in de magnetron op 10 % vermogen verhit tot handwarm

ziet er mooi uit en smaakt best wel lekker ....maar nog lang niet zoals ik wil ( maar wat wil je met een absint die van 3 kruiden gemaakt is )


 

F@TM@N (02/24/06 om 21:34:51):

mint overheerst ... voor de rest begin ik een basis te ontwikkelen ,,,, die ik voor m`n plezier drink  en als ik de juiste hoeveelheden kruiden kan doseren op een manier die mij het best bevalt , word het tijd om het andere te laten proeven .


nu gekleurd ...en op sterkte gebracht tot 69 %

 

Helfrich (02/24/06 om 22:37:40):

Dat munt met 5 gram op een liter overheerst, acht ik niet zeer waarschijnlijk (zeker gezien de stevige dosering van je basiskruiden), maar ondertussen weet ik ook dat niets onmogelijk is in de wondere absintwereld.

De kleur is op een foto altijd onbetrouwbaar, maar die ziet er hier heel goed uit (in de fles). Mooi licht; heel chic. Ongeveer als mijn Verte, zoals ik die zelf maak.

Aan de louche te zien heb je het product niet dood gefilterd. Ik denk dat je aardig op weg bent.

 

s0lar (02/27/06 om 13:00:16):

Dat lijkt me inderdaad een mooie absint, ik hoop voor je dat je zo snel mogelijk een absint maakt die je helemaal bevalt. Keep up the good work.

 

Barski (03/10/06 om 10:21:41):

Wacht maar rustig af tot hij een maand of 2 oud is. Dan is het ineens een heel ander product geworden. Ik heb wel een vraagje: lukt het je om de kalmoes te detecteren? Zelf heb ik het ook al eens gebruikt maar ik vond het niet echt geweldig omdat het zowel aromatisch als bitter smaakt.

 

F@TM@N (03/15/06 om 19:42:32):

Ik heb wel een vraagje: lukt het je om de kalmoes te detecteren?


Ik weet het niet .....

durf het echt niet te zegen ....zou ik eerst het zelfde recept eens zonder kalmoes moeten maken en dan vergelijken...

moet nog zo veel leren ...

heb van alles wat ik hier gelezen heb een paar basisrecepten gemaakt en probeer maar wat

sla wel alles op in word en geef ook een eigen smaakoordeel


wel ben ik er van overtuigd dat kaneel altijd in mijn absint aanwezig moet zijn...

en dat suiker ....mijn inziens altijd een afbraak van de smaakbeleving is .

 

Barski (03/15/06 om 20:12:09):

Kaneel, hè. Hmmm, heb ik ook al eens geprobeerd met als opzet iets Nederlands aan mijn absint te geven. Ik was er zelf niet kapot van maar dat kan ook komen door het feit dat ik destijds nog geen goede balans had gevonden. In het verleden zat er ook altijd veel steranijs in mijn absint, tegenwoordig geen sterretje meer. Ik heb hier even gekeken en als je nog kruiden nodig hebt. In het totaal heb ik 21 kruiden liggen. Een paar springen eruit. Twee kilo alsem, een kilo kalmoes en nog een kilo engelwortel (hoort zeker thuis in absint). De rest begint op te raken en is allemaal minder dan een halve kilo. Misschien een idee als ik je een kant en klare mix opstuur? Bijvoorbeeld voor een blanche of een Verte. Dan doe ik er een briefje bij hoeveel alcohol je nodig hebt en dan kun je aan de slag.

 

Helfrich (06/28/06 om 23:30:19):

F@TM@N schreef:


tot de voor mij zo belangrijke 69%


Misschien moet je toch eens met Gaudentia Persoz praten...


 

F@TM@N (06/29/06 om 12:43:01):

Ikzelf dacht meer aan twee groene Feeen die de  dertiende oester  aan het consumeren waren.

Niet van die vieze plaatjes die je soms wel eens op het WWW ziet maar mooi sprookjesachtig


By the way de Hooghoudt wodka is in de aanbieding bij Gall en Gall dus ik ga weer lekker experimenteren..

GA vanavond lekker buiten distilleren.. in m`n tuin met een mooi glas rose…..   ;D ;D ;D ;D


*  ( krijg die twee streepjes op de laatste e van feeen ..als ik het word doe komt er dit Feeën  in m`n bericht te staan...nou ja leker belangrijk )

 

Absintbereiding